28 June 2017

10 virtuții ale cafelei



__________________________________________________________________________________

Au fost mulți cei care au adus elogii licorii negre. De la Johann Sebastian Bach, care i-a dedicat și o sonată,  la Arthur Conan Doyle, Balzac și, evident, Dale Cooper, agentul special din Twin Peaks a cărei pasiune pentru aceasta ne-a lăsat moștenire o serie de replici memorabile, cultura noastră este plină de personalități pentru care cafeaua înseamnă foarte mult.

Înainte de o ridica în slăvi, ar fi totuși indicat să-i recunoaștem unele neajunsuri. Cum orice lucru bun vine cu un pachet complet de dezavantaje, cafegii se expun la tot felul de primejdii pentru a-și satisface pofta. Amintim aici insomnia, anxietatea, inhibarea asimilării de fier în organism, creșterea tensiunii arteriale însoțită de ocazionalele palpitații, posibilele efecte gastrointestinale negative și o oarecare dificultate în a renunța la consum, încercările soldându-se adesea cu migrene. Cuvântul-cheie este, deci, moderația. Pare-se, însă, că, în ceea ce privește sănătatea – și nu numai, balanța s-ar înclina în favoarea celor care nu pun la suflet lista de mai sus. În afară de gust, despre care o vorbă veche zice că nu se discută, există cel puțin 10 beneficii pe care le poți găsi într-o ceașcă de cafea:

 

10. Te trezește

Toată lumea știe asta. Menirea ei este să te pună pe picioare și să-ți dea acea stare alertă care te face apt de… lucruri, chiar și la prima oră. Când te trezești cu mirosul de cafea proaspătă, aburindă în nări este ceva mai ușor să începi ziua. E important de știut, totuși, că durează cam 30-40 de minute până să intre în acțiune cofeina. Energia astfel obținută ține aproximativ 5 ore, motiv pentru care doctorii nu recomandă consumul cu mai puțin de 6 ore înainte de culcare.

 

9. Antioxidanți

Când vine vorba de alimentație, cafeaua este numero 1 în topul surselor de antioxidanți prezente în dieta americanilor și nu numai. Desigur, fructele și legumele au un conținut mai ridicat, dar, din păcate, nu par a fi consumate cu aceeași frecvență. Indiferent de unde provin, antioxidanții fac bine, iar binele lor constă în faptul că neutralizează radicalii liberi obținuți în urma procesului natural de oxidare. Radicalii în cauză se fac vinovați de vătămarea celulelor din organism. Așadar, din conținutul ridicat de antioxidanți (indiferent dacă băutura are cofeină sau nu) rezultă o serie de efecte pozitive pentru cafegii.

 

8. Diminuează șansele de a cădea în depresie

Nu este tocmai un antidepresiv, dar, în orice caz, influențează pozitiv dispoziția generală a individului. Potrivit cercetătorilor de la Harvard, femeile care și-au făcut un obicei din a mai bea câte o ceașcă se presupune că ar fi cu 15% mai puțin predispuse la a cădea în depresie clinică. Asta se întâmplă deoarece cofeina vegează asupra liberei circulații a dopaminei – hormonul fericirii. Probabil din cauză că ne pune într-o pasă bună, cafeaua pare a ne face și mai susceptibili la persuasiune.

 

7. Are efect analgezic

De-a lungul istoriei, cafeaua a servit adesea drept una din cele mai simple și eficiente metode de a alunga durerea. De asemenea, s-a observat că o porție potrivită din băutura în discuție ajută considerabil la ameliorarea durerilor musculare resimțite în urma efortului fizic.

 

6. Ar putea preveni unele tipuri de cancer

…multe tipuri de cancer: de piele, de prostată, de col uterin, de sân, de colon, de esofag. Investigațiile medicale indică o diminuare a șanselor de apariție a carcinomului bazocelular (e la fel de rău precum sună) – cea mai des întâlnită formă de cancer cutanat – printre subiecții care beau cafea în mod constant. Aici cofeina este esențială, iar bărbații rămân, totuși, ceva mai vulnerabili. De asemenea, în cazul pacienților care suferă de cancer hepatic, pare să încetinească evoluția afecțiunii. Cu toate acestea, cercetătorii ne sfătuiesc să nu ne schimbăm încă obiceiurile de consum, oricare ar fi ele, cel puțin nu până se vor întoarce din laboratoare cu rezultate concludente.

 

5. Te ferește de diabet

Un alt posibil efect benefic ar fi diminuarea incidenței diabetului, în special în cazul diabetului zaharat de tip 2. Studiile arată o posibilă relație invers proporțională între cantitatea de cafea ingurgitată și riscul de îmbolnăvire, astfel încât fiecare ceașcă în plus ar însemna reducerea șanselor cu 7%. Efecte similare s-au observat și la varianta fără cofeină și la ceai.

 

4. Preîntâmpină apariția unor boli precum Alzheimer și Parkinson

Deși se află încă sub semnul întrebării, se pare că în componența chimică a cafelei există ceva care provoacă un efect inhibitor care previne îmbolnăvirea de Alzheimer. Un serviciu suplimentar pe care îl face creierului ar fi regenerarea celulelor nervoase. În ceea ce privește Parkinson-ul, protecția se manifestă după legi destul de sexiste: bărbații care beau cafea ar fi cu 25% mai puțin predispuși la îmbolnăvire, în timp ce la femeile cu același tabiet au șanse mai mici să evite maladia. În prezent, aceste efecte sunt încă incerte.

 

3. Poate stimula libidoul feminin… poate

Raportându-ne la producțiile cinematografice de la Hollywood, cafeaua ar putea fi cel mai productiv eufemism pentru a momi pe cineva în pat. Oamenii de știință cărora li s-au încredințat cobai care nu conduceau mașini sport sunt de părere că asocierea ar putea să nu fie întâmplătoare. Mai precis, cele 108 șoricuțe de laborator care au participat la experiment și-au redus timpul de reacție necesar pentru a se întoarce la partenerii lor romantici în urma administării unei doze de cofeină. Asta nu înseamnă că ar trebui să ne luăm adio de la cloroform (deja îmi pare rău) sau să ne înecăm în cantități industriale de cafea. Ideea ar fi că femelele cobai nu mai ieșiseră la o cafea până atunci. Reiese că, în cazul oamenilor, motivația sexuală ar putea fi influențată de cofeină doar în rândul femeilor care nu o consumă frecvent.

 

2. Vine în ajutorul memoriei de scurtă durată

Dacă aveți obiceiul de a bea cafea în sesiune pentru a putea învăța până târziu în noapte, îi puteți mulțumi și pentru că vă dă o mână de ajutor în a reține informația asimilată. Studiile au arătat că memoria imediată a persoanelor care consumă cafea în mod constant funcționează mult mai bine decât a celor care nu se dedau acestei practici. Efectul se resimte și în timp: dintre doamnele de 80 de ani care au participat la cercetare, cele care au băut regulat de-a lungul vieții au obținut rezultate mult mai bune.

 

1. Joacă un rol în socializare

Ce-i drept, nu este un lubrifiant al interacțiunilor sociale de talia alcoolului, dar o ceașcă de cafea oferă contextul propice pentru o discuție, fie ea mai amicală sau mai oficială, o întâlnire, respectiv o bârfă. În plus, reprezintă alegerea cea mai la îndemână pentru un gest de ospitalitate.

 

Surse foto: en.wikipedia.org, gourmetcoffeeisbetter.com, ziare.com, pegasusnews.com, feminis.ro, factoidz.com

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

__________________________________________________________________________________

Comments

  1. Felicitari sincere pentru postarea celor zece virtuti binefacatoare ale cafelei ,pentru organismul uman!
    Asa cum ati mentionat ,are si multe neajunsuri ,pe care si eu le-am simtit de-a lungul anilor ,atunci cand am exagerat. Imi place pisoiasul cafegiu.