18 October 2017

Top 10 tipuri de comunicate de presa



__________________________________________________________________________________

Mai multi factori precum experienta comunicarii cu presa, diversitatea situatiilor concrete, specializarea si profesionalizarea in relatiile publice  au condus la elaborarea mai multor tipuri de communicate care pot fi fie de informare prin intermediul caruia se transmit informatii simple sau statistici fie de tip persuasive prin intermediul caruia se transmite o opinie sau o pozitie. B. Dagenais distinge mai multe tipuri de comunicate. Iata mai jos o lista cu 10  dintre ele:

www.altorizont.com

10. Comunicatul-invitatie

Acest tip de comunicat este folosit pentru a invita jurnalistii sa participe la un anumit eveniment organizat de institutia in numele careia este trimis; evenimentul poate fi de orice fel precum o conferinta de presa, o inaugurare sau o manifestare publica. In cadrul comunicatului trebuie indicate cu precizie tema evenimentului, numele organizatiei, numele participantilor, momentul si loc in care va avea loc evenimentul, traseul dar si unele detalii legate de locul de intalnire. Acest tip de comunicat se transmite presei cu aproximativ 2 saptamani inainte de eveniment.

9. Comunicatul de reamintire

Practic acest tip de comunicat dubleaza comunicatul-invitatie deoarece are rolul de a readuce in memoria jurnalistilor evenimentul anuntat anterior prin intermediul comunicatului-invitatie. Un asemenea efort trebuie facut deoarece uneori jurnalistii uita sau ratacesc invitatia sau este posibil ca invitatia sa nu fi ajuns de la inceput fiind ratacita de posta. Pe acest tip de comunicat se trec intr-un loc vizibil faptul ca acesta este un comunicat de revenire si de reamintire a unui eveniment anuntat anterior. De asemenea se introduce cateva detalii care sa atraga atentia jurnalistilor asupra subiectului actiunii. Acest comunicat trebuie trimis astfel incat sa junga inainte cu doua sau trei zilede eveniment.

8. Comunicatul anunt

Acest tip de comunicat este folosit atunci cand se doreste a se face cunoscuta o activitate publica ce urmeaza sa aiba loc precum o expozitie, o manifestare sportiva, un vernisaj sau o inaugurare. Scopul acestui comunicat este ca prin intermediul mass-media sa informeze publicul cu privire la evenimentul ce va avea loc si sa il indemne sa participe. De asemenea el urmareste sa starneasca interesul si jurnalistilor, indemnandu-I in acest fel sa prezinte in presa respectivul eveniment. De aceea textul trebuie sa prezinte destule detalii pentru a se face pe baza acestuia un material de presa de sine statator.

7. Comunicatul de informare

Este cel mai utilizat mijloc de transmitere a informatiilor prin intermediul comunicatelor. Deseori acesta se refera la evenimente importante care au loc in cadrul unei organizatii precum lansarea unui nou produs sau serviciu, inaugurarea unui obiectiv, anuntarea noilor membri ai conducerii. Pentru acelasi eveniment pot fi emise unul sau mai multe comunicate. In acest caz primul va fi un comunicat de sinteza ce trebuie sa contina toate elementele importante ale evenimentului. Acesta va fi urmat de comunicatele aditionale, care nu trebuie sa repete informatia din comunicatul de sinteza ci sa aduca informatii suplimentare la acesta. Acest ansamblu de communicate se foloseste doar atunci cand este vorba despre evenimente importante care implica numeroase persoane si actiuni.

6. Comunicatul politic

Scopul acestui tip de comunicat este castigarea unor avantaje politice sau a unei imagini favorabile pentru unii dintre membrii conducerii unei anumite organizatii. Informatia distribuita astfel poate fi asimilata propagandei si de aceea specialistii in relatii publice trebuie sa evite politizarea comunicatelor, pentru a nu arunca o lumina nefavorabila asupra organizatiei dar si asupra deontologiei lor profesionale, dar si pentru a nu complica munca jurnalistilor care vor trebui sa inlocuiasca termenii marcati de partizanat cu termeni mai neutri. Informatia distribuitade comunicatul politic este puternic personalizata.

5. Comunicatul oficial

De obicei acest tip de comunicat provine de la autoritatil politice sau administrative, dar este folosit si de institutiile ale caror decizii au repercusiuni directe asupra populatiei. Datorita informatiile importante pe care le contine acest tip de comunicat este preluat de toate mijloacele de presa.

 

4. Comunicatul d`arriere plan

Acest tip de comunicat nu contine o stire ci ofera o baza de date despre o organizatie sau despre un eveniment. El nu este destinat publicarii, ci serveste drept element de referinta pentru jurnalistii care nu cunosc prea bine organizatia, persoanele sau evenimentul anuntat anterior prin celelalte tipuri de comunicate. Acest comunicat d`arriere plan nu este distribuit niciodata singur ci doar impreuna cu alte comunicate.

3. Comunicatul de luare de pozitie

Acest tip de comunicat releva manifestarea atitutinii unei organizatii fata de o anumita problema. Aceasta poate fi de mai multe feluri precum: cel de contestare (organizatia anunta o luare de pozitie cu care nu este de accord); cel de provocare ( organizatia acuza sau denun o realitate anume); de clarificare ( organizatia aduce precizari si nuanteaza anumite afirmati referitoare la activitatea ei); cel de rectificare ( organizatia corecteaza anumite informatii sau asertiuni care aduceau prejudicii imaginii ei)

2. Erata

Acest tip de comunicat este trimis presei in cazul in care se constata ca un anumit comunicat anterior contine date eronate. Este adevarat ca unele greseli pot fi trecute cu vederea cum ar fi greselile tipografice sau unele greseli gramaticale, insa atunci cand intervine un aspect nou sau se hotaraste nedifuzarea anumito informatii este nevoie sa fie trimisa o erata. Trimiterea de erate trebuie sa fie o exceptie in activitatea biroului de presa deoarece daca se trimit prea multe jurnalistii vor incepe sa puna la indoiala seriozitatea organizatiei

1.Comunicatul pentru radio si televiziune

Acest tip de comunicat contine informatii pregatite pentru difuzarea prin canale electronice, fiind mult mai scurt de doar doua trei paragrafe, astfel incat sa poata fi utilizate direct in emisiunile informative ale radioului si televiziunii si sa se integreze in intervalele limitate pe care le implica asemenea emisiuni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

__________________________________________________________________________________