24 June 2017

Zece cele mai proaste decizii corporatiste



__________________________________________________________________________________

Fiecare ia decizii proaste in viata. Din fericire pentru noi, deciziile proaste pe care le facem nu sunt transmise lumii intregi.

Dar ce se intampla cand esti o mare corporatie si cazi cat esti de lung cu fata pentru ca toata lumea sa vada? Nici asta nu e chiar atat de rau, precum a-ti pierde toti actionarii.

Unele decizii, ca cea a Decca Records de a alege sa semneze cu The Tremeloes si nu cu o mica formatie din Liverpool pe nume The Beatles, nu au fost premeditate, fiind mai degraba decizii corporatiste centrate, decat proaste alegeri. Bine, aceea e probabil considerata cea mai proasta alegere din istoria industriei muzicii, dar poate apartine unei alte clase, prin ea insasi, asadar nu apare in aceasta lista.

Te-ai putea gandi, cu toate creierele care lucreaza pentru marile corporatii, este foarte putin probabil sa se ia decizii proaste. Totusi, cand acestea se impiedica, atunci se impiedica “regeste”.

Iata o privire de ansamblu asupra a 10 din cele mai proaste decizii corporatiste facute vreodata.

De vreme ce nu e scricat, hai sa-l reparam.

Decizia: Ia Coca-Cola, aproape de necontestat regele sucurilor cola, schimba formula chimica si redenumeste brandul “New Coke”.

De ce a fost o idee proasta: Am mentionat ca acest brand a fost regele necontestat? Sigur, noul si arogantul PepsiCo, cel care facea tot felul de reclame cu “teste pe nevazute” – Pepsi Challenge, mai stie careva? – pretinzand superioritate, era inca la o distanta, pe locul doi. In loc sa riposteze si sa faca propriile sale teste, concentrandu-se decenii peste decenii la bautorii de Coca-Cola, compania a aruncat la gunoi formula speciala mult laudata, enervand fiecare din clientii sai si oferind o cola, ce era, discutabil, mai proasta la gust decat RC Cola (Royal Crown Cola).

Iubitorii de Coca-Cola au vanat ultimele sase bacsuri de cutii si sticle ce contineau formula originala. New Coke a fost un dezastru total. Unii sustin ca New Coke a avut un gust prost in mod intentionat, asa incat Coke sa poate sa-si schimbe formula de la zahar la sirop de porumb, fara sa instraineze prea multi consumatori, ceea ce se presupune ca s-ar fi intamplat daca schimbarea ar fi fost facuta intr-un singur pas (zaharul inca se foloseste in formula in majoritatea tarilor de pe tot globul).

Ideea e ca brandul Coke a fost distrus ireparabil in timpul potopului New Coke si desi inca este numarul 1 in razboiurile cola, Coca-Cola a iesit din disputa foarte slabita, parand ca cei din executiv nu prea stiau ce fac. Probabil, e mai bine sa credem ca a fost un pas nepotrivit, decat o actiune facuta inadins. Adica, oricine face greseli.

Noi suntem IBM! Pana la urma, cine este acest Bill Gates?

Decizia: IBM a platit Microsoft pentru a dezvolta PC-DOS, mai degraba decat a-si asigura toate drepturile asupra sistemului, permitand ca MS-DOS sa fie dezvoltat in paralel.

De ce a fost o idee proasta: A clona un hardware este usor de facut, dupa cum s-a dovedit de-a lungul anilor, din 1987, in shimb softul, nu tocmai atat de usor, desi revolutia open-source din ultimii ani a inceput sa puna la incercare si aceasta credinta. Totusi, in anii 80 IBM era sinonim cu PC (personal computer – calculatoar personal) (…) Microsoft a pariat pe schimbarea pietei, dand posibilitatea dezvoltatorilor de software sa vanda aceleasi programe celor care detineau calculatoare sub orice fel de brand, clone ale IBM.

Chici cine a avut dreptate?

Bineinteles, dupa cum am spus, revolutia open-source ce include Linux, Firefox si Open Office, care azi ameninta suprematia Microsoft in cam acelasi mod. Nu s-a intamplat inca, dar ar putea Microsoft sa cada victima aceluiasi lucru precum IBM? Clone ieftine (in acest caz, de cele mai multe ori gratuite)? Revino peste inca 10 ani.

Hai sa enervam toti utilizatorii!

Decizia: Microsoft Bob.

De ce a fost o idee proasta: Uite, Microsoft este aruncat la gunoi pur si simplu pentru ca este BMOC (Big Man on Campus – “cel mai tare din parcare”). Cand realmente detii monopolul pe piata, oamenii incep sa te urasca, indiferent ce s-ar intampla. Atunci de ce sa le dai oamenilor cereale pentru moara lor de ura? Microsoft Bob, pe care unii l-au catalogat drept “varul idiot” al lui Windows, trebuia sa fie o noua interfata  pentru utilizatorii novici ai computerului in dorinta de a simplifica Windows 3.1.

A aparut in … asteptati … 1995.

Bob este bun pentru listele “celor mai proaste produse IT ale tuturor timpurilor” si desi s-a pierdut in preajma lui Windows 95, unele bucatele si mici piese din acesta au supravietuit prea mult timp. Iti amintesti de nesuferita clema, Clippie, ce aparea mai tot timpul atunci cand incercai sa folosesti  Microsoft Office? Da vina pe Bob.

Daca n-ai auzit niciodata de Bob, gandeste-te ca esti norocos. Dar, pariem ca ai tat de Clippie – si ai vrut sa spargi calculatorul de fiecare data cand iti aparea pe ecran.

Clone? Nu avem nevoie de niste clone puturoase!

Decizia: Iesirea din discutiile cu Gateway 2000, pentru vanzarile de licente Mac OS.

De ce a fost o idee proasta: Microsoft a devenit mamutul de astazi, in mare parte, ca urmare a acestei neinspirate decizii. Va amintiti cum IBM credea ca viitorul va fi doar hardware si nu software? Apple, nu a crezut asta in totalitate, drept pentru care au scos sisteme de operare Apple usor de utilizat, ce sunt intr-o continua inovare.

Dar, daca Apple ar fi vrut sa ceara o taxa un pic mai mica pentru OS (sistemele de operare), producatorilor de PC-uri precum Gateway, si-ar fi castigat o parte din piata Microsoft, facand astfel o adevarata batalie intre cele doua companii.

Sigur, Apple a dat licenta unor producatori de clone mai mici, care nu erau in mainstream (grup/curent de varf/top) si majoritatea oamenilor, atunci cand isi cumparau un Mac, isi cheltuiau banii pe un Mac si nu pe o clona, deoarece diferenta nu era suficient de mare.

Poate ca Mac are un profit mai mare per calculator decat Dell-urile sau Gateway-urile din lume, dar cand vine vorba de volum, este o cu totul alta poveste.

Compania aeriana multiculturala britanica

Decizia: Picteaza designuri inspirate etnic pe aripile cozilor tuturor avioanelor.

De ce a fost o idee proasta: Cand primul ministru te discrediteaza public pentru ca nu esti patriot, pentru ca nu iti pictezi Union Jack (Union Flag – steagul Angliei) pe avioanele tale, mergand atat de departe incat sa acoperi un model de avion cu o batista, sunt foarte mari sansele ca foarte multi oamenii obisnuiti sa gandeasca la fel.

Sigur, candva soarele nu apunea asupra Imperiului Britanic. Totusi, cand aceasta s-a intamplat, in 1997, nu mai erau multe ramasite ale imperiului, si multi cetateni devenisera putin cam xenofobi.

Decizia de a reflecta diversitatea geografica/etnica a destinatiilor BA (British Airways) a mers prea departe, precum un vant intr-o biserica. Doi ani mai tarziu, BA a oprit aceasta practica, desi cozile deja pictate nu au mai fost inlocuite. Mai departe, dupa inca doi ani acelasi aripi de la coada au fost revopsite cu steagul britanic.

CBS & NBC se impiedica in minge

Decizia: Respingerea dreptului de a transmite  Monday Night Football (fotbal american).

De ce a fost o idee proasta: Desigur, in 1969, fotbalul nu avea un rating coplesitor ca in zilele noastre. Dar, isi castiga popularitatea.

Prima data transmis in 1970, Monday Night Football este al doilea cel mai longeviv eveniment de televiziune de seara (intre 7-11 pm), fiind depasit doar de emisiunea 60 Minutes. Pentru multi ani CBS si NBC au renuntat la programele lor de luni seara, in favoarea transmisiunii ABC, deoarece era imbatabila. De atunci emisiunea s-a mutat pe ESPN, dar a facut din ABC Sports un jucator de varf (…)

Western Union nu raspunde la telefon

Decizia: Ignorarea inventiei telefonului lui Graham Bell si a urmari propria versiune, in 1878.

De ce a fost o idee proasta: Ai un telefon? Cand a fost ultima oara cand ai folosit Western Union? Sunt zilioane (fictiv – numar indefinit de mare) de povesti pe internet care il citeaza pe seful executiv (CEO) al Western Union, William Orton care a spus, “Ce ar putea sa faca aceasta companie cu o jucarie electrica?”, dandu-i vant lui Alexander Graham Bell. Totusi, nu este chiar atat de simplu.

Intai, un pic de istorie: Western Union detinea reteau de fire de telegraf si masini pe toata tara (Statele Unite), iar telegrafia era, cu adevarat, prima forma de comunicare instantanee pe mii de km. Toti stim ce turnura a luat acum – Western Union a devenit principalul mod de a lega banii in toata lumea, pierzand mijloacele de comunicare, iar acum avem cu totii telefoane in casele noastre sau/si in buzunare.

Dar, cu toate ca Orton i-ar fi spus asta sau ceva similar, intr-o scrisoare lui Bell, este mult mai plauzibil faptul ca era un mijloc prin care vroiau sa ascunda faptul ca incercau sa faca acelasi lucru – sau ca aveau de gand sa faca acelasi lucru. Western Electric, firma care furniza electricitate pentru reteaua de telegraf, dezvoltase un instrument de telefonie functional oarecum asemanator ca si cel al lui Bell, iar Western Union si Bell au ajuns la o disputa pentru acest patent, ce s-a intins pe ani intregi, din care, dupa cum stiti, Bell a iesit invingator.

Nu ne sunati, va vom suna noi!

Decizia: M&M nu a putut fi caracterizat suficient de mult in filmul, dragut de altfel, E.T. al lui Stephen Spielberg.

De ce a fost o idee proasta: Greu de crezut ca cineva auzise de noile snackuri, Reese’s Pieces, inainte ca filmul sa fi iesit la lumina. In lunile de dupa, M&M erau in pericol sa fie intrecut de bucatelele din unt de arahide glazurate.

Hershey au ajutat la promovarea filmului, dar probabil si-au maximizat profitul prin acesta, fiind capabili sa promoveze snakurile ca fiind “Bomboanele favorite ale lui E.T.”

Uite! E un telefon. Este un sistem de joc. Este un produs sortit esecului.

Decizia: Scoaterea pe piata a N-Gage, un mobil/sistem joc manual, in 2003.

De ce a fost o idee proasta: Butoanele au fost realizate ca functionalitate pentru telefon, dispozitivul insusi, pentru jocuri. Asadar era greu sa te joci pe el si mai putin confortabil in a fi folosit ca un telefon. Mai e mult pana departe!

Dispozitivul a fost incercarea Nokia de a castiga piata jucatorilor de Game Boy Advance – oferind un fel de joc avansat in care sa iti chemi si prietenii. Dupa mai putin de doi ani, Nokia a anuntat ca jocurile vor fi mutate pe o serie de telefoane inteligente, care au aparut intr-un final in 2007. (…)

Ce ai de gand? Sa iti faci propria retea?

Decizia: A nu plati un gazilion (un numar indefinit de mare) de dolari lui George Steinbrenner si celor de la Yankees pentru drepturile de a transmite la nesfarsit Bronx Bombers.

De ce a fost o idee proasta: Garantat, o multime de oameni din afara orasului New York, si cu atat mai mult cei care nu sunt fani ai sportului, ar putea sa nu fie in tema cu aceasta decizie corporatista (…)

Cand MSG, care ar fi facut o gramade de bani din aceasta intelegere, a refuzat oferta, Steinbrenner s-a gandit sa isi faca propria sa retea. Asa s-a nascut reteaua YES, care s-a dovedit a fi profitabila si care, in schimb, a revolutionat televiziunea sportiva, convingand si alte francize sportive sa isi dezvolte propriile retele singure sau impreuna cu alte echipe in orasele lor (astfel NY Mets au propriile retele de cablu, la fel si Cleveland Indians). Adevarul e ca MSG si Steinbrenner au revolutionarizat afacerile in sport, cand Yankees au devenit prima echipa in liga seniorilor care sa vanda drepturi televiziunilor prin cablu, undeva prin 1988.

Dupa Amy Verno.
Preluare din TOPTENZ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

__________________________________________________________________________________